Buková hora
Chejlava – Buková hora
Masiv Chejlavy a Bukové hory se nachází nad řekou Úslavou přibližně mezi městy Blovice a Nepomuk. Ze západní strany je ohraničen silnicí E 49, z východní strany řekou Úslavou a železniční tratí. Na severozápadě leží město Blovice, na jihovýchodě Nepomuk. Dalšími obcemi, které leží v sousedství této lokality jsou Chocenice, Zhůř, Měcholupy, Klášter, Srby a Ždírec. Nejvyšším bodem celého masivu je vrchol Bukové hory 651 metrů. Součástí komplexu je přírodní rezervace Chejlava. V masivu najdeme i dvě skály. Velká ( Chocenická) skála se nalézá nad obcí Chocenice, Kámen (Velký kámen) pak nedaleko Srb. Zajímavostí je, že někteří, za každou cenu spisovní jedinci, namísto Chejlava používají rádoby spisovný výraz Chýlava, což ovšem není vůbec po plzeňsku. Takže pro nás pouze Chejlava.
Jako orientační místo pro cyklistické výlety se jeví nejlepší křižovatka s příznačným názvem Na kole, kousek pod vrcholem Bukové hory. Sbíhají se tam čtyři cesty ze čtyř směrů.
Pokud vyrážíme z Blovic, pak je prvním nástupním místem na Bukovku obec Vlčice, dnes prakticky součást Blovic. Po projetí návsí odbočíme na první křižovatce vpravo a stoupáme přes železniční trať po zelené TT do lesa. Stále po zelené se dostaneme k odbočce na Velkou skálu (cca 200 m) a pokračujeme-li po zelené dostaneme se po dalším stoupání ke křižovatce Na kole. K vrcholu BH to máme asi 600 metrů.
V obci Ždírec, v místní části Myť narazíme na CT 2148, která směřuje ze silnice po místní komunikaci k lesu. Opět nás čeká dlouhé stoupání, které si můžeme zpříjemnit odbočením vlevo ke kapličce Svatého Huberta. Škoda jen, že odbočka není lépe značená.(stav z dubna 2013). Asi po dvou a půl kilometrech stoupání přijedeme na křižovatku, kde je informační panel o Bukové hoře a odbočuje vlevo cesta do velmi prudkého kopce. Pokud se dáme vlevo, dostaneme se přímo na křižovatku Na kole. Pokud budeme pokračovat rovně, budeme stoupat mírněji, opustíme CT 2148 a po chvíli se naše cesta spojí s cestou od Vlčic a dojedeme po modré TT ke křižovatce Na kole.
Další odbočení ve Ždírci-Myti je po modré TT mezi rodinnými domy a tahle cesta je spíše pro pěší turisty. Přesto se po ní dá jet.
Další odbočka ze silnice na Srby je zhruba po půl kilometru v lese. Cesta je nově opravená a vypadá lákavě. Její kvalita se později zhorší, a po nějaké době se spojí s již zmiňovanou modrou TT. Pokračujeme tedy po modré a dostaneme se na křižovatku s další popisovanou cestou – od Srb. Pokud ji překročíme, můžeme dojet ke skále Velký kámen.
Klasické stoupání je ze silnice asi 250 metrů před železničním přejezdem v Srbech po zelené TT. Je to asi nejživější cesta na Bukovku. Je asfaltovaná a po třech kilometrech stoupání dojedeme pod vrchol Bukové hory. Bohužel občas tam jezdí i auta, přesto, že by neměla. Pokud překonáme vrchol BH a sjedeme z kopce asi 600 metrů, jsme u křižovatky na kole.
V Srbech můžeme odbočit ještě ve vsi, ostře doprava, podjet pod železničním viaduktem a mezi poli a loukami zamířit k lesu. Před lesem se cesty rozdělují, v lese znovu a je třeba si to projet, neboť je to tam dost nepřehledné ( alespoň pro mě) Dá se ale dojet jak k Obci Klášter, tak k Velkému kameni tak k vrcholu Bukové hory.
Další odbočení za obcí Srby pod další železniční viadukt nedoporučuji, cesta se ztrácí v polích.
Pokud mezi Srby a Dvorcem odbočíme na obec Klášter, podjedeme viadukt a v Klášteře na návsi odbočíme vpravo po modré TT stoupáme na Bukovou horu po pěkné široké cestě s výhledem na Zelenou horu a na šumavské vrcholky. Po příjezdu do lesa se dostaneme k samotě Dubeč, u které je památník sestřeleného amerického letadla Liberátor. Tato událost se stala v únoru roku 1944 a z desetičlenné posádky se tehdy zachránil jediný voják. Byl to stg. Noury, který se v roce xxx zúčastnil slavnostního odhalení pomníku. Po téměř povinné zastávce u pomníku pokračujeme do lesa a stoupáme až k lesácké chatce a okolo ní rovně, tak aby nám zůstala po pravé ruce pokračujeme po rovině, až přijedeme na zelenou TT, dáme se doleva do kopce a za chvilku jsme pod vrcholem a za další chvilku na křižovatce Na kole.
Rovnou ze silnice E49 se dá nad obcí Měcholupy najet na CT 2148 a mírným stoupáním dojedeme do lesa a po chvilce na křižovatku Na kole.
Ze silnice E49 se dá odbočit také v obci Chocenice. Alespoň v mapách je cesta malována zcela zřetelně. Orientačním bodem je stožár telefonního operátora, od něho by cesta měla směřovat k lesu. Osobně jsem to jel několikrát, vždy jsem byl nucen jet po louce. Pak se přes maliní a kopřivy lze dostat na zelenou TT a odbočením doprava zamířit vzhůru ke křižovatce Na kole.